وضعیت اشتغال در آلمان

وضعیت اشتغال و درآمد در کشور آلمان

وضعیت اشتغال و درآمد در آلمان، با دو شاخص نرخ بیکاری و سطح رفاه و رضایت عمومی مشخص می‌شود. کشور آلمان یکی از کشورهای برتر حوزۀ اقتصادی اروپاست که دست در صنایع بسیار دارد و به همین دلیل، نیاز این کشور به نیروی کار ماهر و متخصص همیشگی است. نرخ بیکاری در کشور آلمان، بسیار پائین است و به‌واسطۀ قوانین عادلانۀ حاکم بر روابط کارفرما و کارگر، امنیت شغلی نیز در این کشور، درصد بالایی دارد.

 

درآمد هر فرد شاغل در آلمان وابسته به متغیرهای بسیاری است اما به‌طور کلی می‌توان گفت میزان درآمدها در آلمان آن‌قدر است که سطح رفاهی خانوارها بالاتر از حد متوسط باشد. در ادامه، وضعیت اشتغال و درآمد در آلمان را با ذکر جزئیات بیشتری، بررسی خواهیم کرد.

فرم مشاوره رایگان

آنچه خواهید خواند:

work-in-germany

نرخ بیکاری در کشور آلمان

نرخ بیکاری در کشور آلمان، ظرف چند سال گذشته، کمتر از 3.5% گزارش شده است که یکی از پایین‌ترین درصدهای بیکاری در سرتاسر جهان به‌شمار می‌رود. ظرف دهۀ گذشته نرخ بیکاری جوانان در بیشتر بخش‌های حوزۀ اقتصادی اروپا، افزایشی گزارش شده است، اما به لطف سیستم آموزش دوگانۀ کشور آلمان، در سال 2019، تنها 5.8% از جوانان 15 تا 24 سالۀ آلمانی، به عنوان بیکار ثبت شده‌اند.

 

کشور آلمان با بیش از 85 میلیون جمعیت، چهارمین کشور جهان از لحاظ اقتصادی و صنعتی است. قسمت عمدۀ کسب و کارهای آلمانی از نوع شرکت‌های کوچک تا متوسط هستند که نزدیک به 61% از نیروی کار این کشور در این شرکت‌ها مشغول به ‌کار هستند. کشور آلمان، بعد از کشورهای آمریکا و چین، در رتبۀ سوم بیشترین میزان صادرات کالا در جهان قرار دارد.

سطح رفاه عمومی در کشور آلمان

کشور آلمان یکی از کشورهای با سطح رفاه عمومی بالا در جهان است که مردم آن، از خدمات اجتماعی، رفاهی و زیرساختی در سطح بالایی برخوردار هستند. این سطح رفاه بالا در کشور آلمان، وامدار سیستم مالیاتی این کشور است که عمدۀ هزینه‌های مربوط به بهسازی و نوسازی تسهیلات رفاهی کشور آلمان و همینطور خدمات اجتماعی را تامین می‌کند. در واقع براساس این سیستم، مردم خود تامین‌کنندۀ رفاه عمومی و مسئول ساخت یک کشور امن و سالم هستند و دولت تنها نقش یک مجری را برعهده دارد.

بیکاری-در-آلمان

درآمد خالص و ناخالص شاغلین در کشور آلمان

سیستم مالیاتی کشور آلمان بسیار متفاوت از سیستم مالیاتی در بیشتر کشورهای دنیاست و همین باعث تفاوت فاحش بین درآمد ناخالص و درآمد خالص یک شاغل در کشور آلمان می‌شود.


درآمد ناخالص

حقوق ناخالص (Bruttogehalt) یک کارمند در آلمان، میزان حقوق ماهانه یا سالانۀ او قبل از کسری‌هاست. میزان حقوق ناخالص معمولاً در قرارداد‌های کار ذکر می‌شود.


درآمد خالص (دریافتی)

حقوق خالص (Nettgehalt) یک فرد شاغل در کشور آلمان، مقداری است که بعد از کم کردن مالیات، سهم بیمۀ اجتماعی و هزینه‌های دیگر، به حساب او واریز می‌شود. در مجموع، کسری مالیات و هزینه‌های بیمۀ اجتماعی از درآمد ناخالص یک فرد، نزدیک به 35% است. به‌عنوان مثال اگر در قرارداد کاری یک نفر، حقوق ماهانۀ 3000 یورو تعیین شده باشد، میزان درآمد خالص او بعد از کسورات، 1950 یورو در ماه خواهد بود.


برخی از پاداش‌های حین کار که در کشور آلمان پرداخت می‌شود، عبارت هستند از اضافه پرداختی “ماه سیزدهم”، مرخصی با حقوق تابستانی و پاداش کریسمس، پاداش‌های کمیسیونی و عملکردی. برخی شرکت‌ها، مزایایی چون حق استفاده از اتومبیل شرکتی، کامپیوتر و تلفن موبایل شرکتی را هم به این پاداش‌های اضافه می‌کنند. این پاداش و مزایا هم تحت قانون مالیات بر درآمد کشور آلمان قرار دارند. معمولاً نیروهای کار متخصص خارجی، بسته‌های تشویقی سخاوتمندانه‌تری مانند هزینۀ جابه‌جایی، بیمۀ درمانی خصوصی، اسکان موقت و شهریۀ مدرسه (برای فرزندانشان) نیز دریافت می‌کنند.


مجموع حقوق دریافتی خالص و بسته‌های تشویقی و پاداشی، میزان درآمد کل یک کارمند/ کارگر شاغل در آلمان در طول یک ماه/ سال را مشخص می‌کند.

درامد-در-المان

حال در این ویدئو به بررسی اینکه بازار کار چه رشته هایی در آلمان مناسب تر است میپردازیم:

عوامل مؤثر بر درآمد در کشور آلمان

وضعیت اشتغال در آلمان

برای بسیاری از افراد، میزان درآمد در ماه یا سال با میزان حقوق ماهانه یا سالانۀ آنها برابر است. پس لازم است ببینیم چه عواملی بر حقوق دریافتی در آلمان و به تبع آن، درآمد در آلمان اثر می‌گذارند.

 

عوامل بسیاری هستند که بر روی میزان حقوق دریافتی ماهیانه کارکنان آلمانی اثر می‌گذارند: سن، میزان تجربه، صنعت، رتبۀ شغلی، ساعات کاری، موقعیت جغرافیایی و… . موقعیت مکانی، صنعت و اندازۀ شرکت تاثیر بسیار زیادی بر روی حقوق‌های پیشنهادی به افراد دارند. شرکت‌های بزرگ‌تر در کشور آلمان، همچنان بیشترین حقوق را به کارکنان خود می‌دهند که حدود 27% بالاتر از حقوق متوسط ماهانۀ یک فرد در آلمان است. پس هرچه شرکت بزرگ‌تر باشد، درآمد ماهانۀ فرد نیز بیشتر خواهد بود.

 

تجربۀ کاری، موقعیت شغلی و مدرک تحصیلی اثر زیادی بر روی حقوق یک فرد دارد. همگی می‌دانیم که مدیر یک شرکت حقوق به‌مراتب بیشتری نسبت به مثلاً کارمند بخش پشتیبانی مشتری همان شرکت می‌گیرد.

 

در کشور آلمان، درآمد فردی که در یک پست مدیریتی مشغول است، به‌طور متوسط 74700 یورو در سال است که در مقایسه، افرادی که سمت مدیریتی ندارند، مبلغی در حدود 50300 یورو در سال درآمد خواهند داشت. فاصلۀ بین این دو گروه وقتی نمایان‌تر می‌شود که مدرک تحصیلی هم برای تعیین پایۀ حقوق لحاظ شود. افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند، در مقایسه با آنهایی که ندارند، درآمد سالانه‌ای در حدود 67400 یورو دارند (متوسط درآمد شاغلین بدون مدرک دانشگاهی در آلمان، 49700 یورو در سال است).

 

شغل فرد، تاثیر بسیار زیادی بر روی در آمد او دارد. در واقع هرچه شغل نیازمند مسئولیت‌پذیری بیشتری باشد، درآمد شاغل بیشتر خواهد بود. به همین دلیل است که بیشترین درآمد در آلمان، متعلق به دکترها (ناخالص: 92200 یورو در سال) و سپس وکلا (ناخالص: 77900 یورو در سال) است. کارشناسان فنی و پژوهشگران علمی در رشته‌های مهندسی، معمولاً در آلمان حقوق ناخالص 72400 یورو در سال را دریافت می‌کنند.

 

موقعیت جغرافیایی یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر درآمد در آلمان است. به‌عنوان‌مثال کسی که تمایل دارد در یک بانک مشغول به‌کار شود، بالاترین میزان پرداختی را در شهر فرانکفورت خواهد داشت. در کشور آلمان،‌ بانک‌ها 19%‌بالاتر از حقوق ناخالص متوسط، داروخانه‌ها و شرکت‌های داروسازی 18% و صنایع اتومبیل‌سازی نزدیک به 17% بالاتر از حقوق ناخالص متوسط در آلمان، حقوق می‌دهند. در بخش زیر، درآمد متوسط خالص یک فرد برحسب شغل بیان شده است.

با مطالعه مطلب جاب آفر آلمان اطلاعات کامل‌تری به‌دست خواهید آورد.

افزایش-درامد-در-المان

درآمد خالص متوسط در کشور آلمان براساس شغل

براساس داده‌های سایت stepstone.de در سال 2020 متوسط حقوق دریافتی افراد در یکسال برحسب شغل در کشور آلمان به شرح زیر است:

 

  • مشاغل پزشکی: 92316 یورو
  • مشاغل مربوط به امور مالی و اقتصادی: 76354 یورو
  • مشاغل مربوط به قانون و جزا: 70042 یورو
  • مشاغل حوزۀ بانکداری: 65006 یورو
  • گرایش‌های مهندسی: 64541 یورو
  • حوزۀ مشاوره: 63893 یورو
  • حوزۀ فروش: 63837 یورو
  • حوزۀ فن‌آوری اطلاعات: 60545 یورو
  • بازاریابی: 60424 یورو
  • HR: 58408 یورو
  • PR: 57741 یورو
  • پژوهشگری علمی: 56466 یورو
  • بیمه: 55301 یورو
  • خرید و فروش، حمل و نقل: 51501 یورو
  • آموزش: 50352 یورو
  • خدمات مراقبتی و اجتماعی: 49866 یورو
  • طراحی: 48259 یورو
  • حرفه‌های فنی: 46119 یورو
 

درآمد خالص شاغلین در کشور آلمان، 10% بالاتر از کشورهای همسایۀ این کشور است. به بیان دیگر، در مقایسه با کشورهای دیگر حوزۀ اروپا، درآمد ماهانۀ یک فرد در کشور آلمان بسیار خوب است. براساس گزارش سایت reinisfischer.com در حوزۀ اروپا، تنها دو کشور لوکزامبورگ و دانمارک، حقوق خالص پرداختی بالاتر از آلمان دارند.

 

علت بالاتر بودن درآمدهای ماهانۀ افراد در کشور لوگزامبورگ، کوچکی بیش از حد این کشور و سیستم مالیاتی منحصر به فرد آن است. اما در مورد کشور دانمارک باید گفت که موقعیت‌های شغلی برای افراد جویای کار خارجی که به زبان این کشور مسلط نیستند، بسیار کم است و این در حالیا‌ست که یک نیروی متخصص مسلط به زبان انگلیسی، با موقعیت‌‌های کاری بسیار در کشور آلمان روبرو می‌شود.

وضعیت اشتغال در آلمان

مقایسۀ درآمد در آلمان با میزان درآمد در کشورهای همسایۀ آن

متوسط درآمد خالص دریافتی یک کارمند در کشور آلمان، 2439 یورو در ماه، در کشور فرانسه نزدیک به 2225 یورو در ماه، در کشور هلند 2152 یورو در ماه، در کشور بلژیک 2170 یورو در ماه و در بریتانیا حدود 2288 یورو در ماه است. همان‌طور که مشخص است، کار در آلمان، با درآمد خالص ماهانه‌ای در حدود 10% بیشتر از کشورهای همسایۀ این کشور همراه خواهد بود.

money

درآمد ناخالص متوسط یک فرد شاغل در کشور آلمان برحسب صنعت (چند نمونه)

 

صنایع برتر حوزۀ بانکی و اقتصادی

بانک و اقتصاد

حقوق ناخالص متوسط 68300 یورو در سال

ماشین‌سازی

85100 یورو

مهندسی مکانیک

84100 یورو

IT

81700 یورو

مهندسی برق

79800 یورو

انرژی

78500 یورو

صنایع برتر حوزۀ مشاوره

مشاوره

درآمد ناخالص متوسط 63900 یورو در سال

مخابرات

70800 یورو

مهندسی مکانیک

69600 یورو

بانک‌ها

69200 یورو

بیمه

68200 یورو

مشاوره

67100 یورو

صنایع برتر حوزۀ IT

IT

60500 یورو درآمد ناخالص متوسط در سال

اقلام مصرفی

71400 یورو

بانک‌ها

71000 یورو

اتوماسیون

69400 یورو

داروسازی

67900 یورو

ارائه دهندۀ خدمات مالی

67900 یورو

صنایع فلزی

67500 یورو

صنایع برتر حوزۀ منابع انسانی (HR)

منابع انسانی

58400 یورو حقوق ناخالص متوسط سالانه

بانک‌ها

73300 یورو

مهندسی مکانیک

71500 یورو

شیمی

71500 یورو

اتوماسیون

68.700 یورو

صنایع فلزی

66800 یورو

صنایع برتر حوزۀ بازاریابی

بازاریابی

درآمد ناخالص سالانه متوسط 60200 یورو

داروسازی

74300 یورو

شیمی

71800 یورو

اتوماسیون

73200 یورو

بانک‌ها

69400 یورو

مهندسی مکانیک

69800 یورو

الکترونیک

68100 یورو

درآمد در آلمان براساس موقعیت جغرافیایی

در کشور آلمان، درآمد ماهیانۀ ساکنین استان‌های جنوبی بیشتر از مناطق دیگر آلمان است. اگر فردی در مناطق شرقی آلمان زندگی کند، دستمزد و درآمد ماهیانۀ کمتری نسبت به همکاران خود در استان‌های غربی آلمان دارد. براساس یک پایش دستمزدی انجام شده توسط XING، بالاترین حقوق سالانۀ ناخالص در آلمان، برابر 76972 یورو در استان هِسه (Hesse) پرداخت می‌شوند و پرداختی‌های 75931 یورو متعلق به استان باواریا (Bavaria) و 72526 یورو متعلق به استان بادن‌وورتم‌برگ (Baden-Wurttemberg) در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

 

کمترین دستمزد و در نتیجه درآمد سالانۀ افراد مربوط به شهر مِکِلن‌برگ‌، واقع در پومرانیای غربی است که در شمال آلمان واقع شده و میزان آن، 52959 یورو در سال است.

 

درآمد بالا در استان‌های جنوبی آلمان نیز در سه شهر بزرگ این ناحیه کاملاً مشخص است. بالاترین حقوق‌های پرداختی در سه شهر فرانکفورت، مونیخ و اشتوتگارت، به‌ترتیب 71000 یورو، 67400 یورو و 66400 یورو در سال است. البته توجه داشته باشید که مخارج و هزینه‌های زندگی در این سه شهر نیز بالاست.

 

یک دلیل ساده برای این درآمدهای بالا در برخی شهرهای مشخص آلمان این است که دفاتر اصلی بسیاری از شرکت‌های بزرگ واقع در آلمان در این شهرها قرار دارند. برای نمونه، بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی، تکنولوژیک یا صنایع مربوط به اقلام مصرفی خانوارها در منطقۀ اشتوتگارت واقع شده‌اند. شهر فرانکفورت با وجود فرودگاه‌های بین‌المللی، منطقۀ آزاد تجاری و هزینه‌های زندگی نسبتاً بالا، قطب اقتصادی کشور آلمان به‌شمار می‌رود. مرکز بسیاری از رسانه‌های جمعی کشور آلمان و شرکت‌های تولید و توزیع اقلام مصرفی در شهر هامبورگ است.

germany-
شرکت-های-آلمانی

جنسیت و میزان درآمد در آلمان

ما در قرن 21 زندگی می‌کنیم. همه هم این تصور را داریم که تبعیض درآمدی بین دو جنسیت مؤنث و مذکر دیگر نمی‌تواند وجود خارجی داشته باشد. اما در اصل چنین نیست! براساس پایش انجام شده توسط سازمان آمار دولت فدرال آلمان، متوسط درآمد مردان در کشور آلمان، 3964 یورو است در‌حالی‌که درآمد زنان به‌مراتب کمتر و برابر با 3300 یورو در ماه گزارش شده است.

 

همان‌طور که مشخص است در کشور آلمان هم که یکی از کشورهای سطح بالا و پیشرفتۀ جهان به شمار می‌رود، زنان در همۀ زمینه‌های حرفه‌ای، درآمدی بسیار کمتر از مردان دارند و در برخی موارد این میزان حتی سه چهارم حقوقی است که مردان دریافت می‌کنند.

برگۀ حقوقی

حقوق-در-آلمان

درآمد ناخالص و خالص در کشور آلمان تفاوت بسیار زیادی با هم دارند، که علت آن به میزان مالیات‌ بر درآمد و مالیات بر شغل در کشور آلمان مربوط می‌شود. در مقایسه با کشورهای دیگر، مالیات در کشور آلمان نرخ بالایی دارد و تقریباً 35% از حقوق دریافتی افراد را در بر می‌گیرد. در انتهای هر ماه، مبالغ کسر شده از حقوق، حقوق ناخالص فرد و دستمزد خالص دریافتی طی یک برگۀ حقوقی به اطلاع کارکنان رسانده می‌شود. آشنایی با محتویات این برگۀ حقوقی برای یک فرد خارجی که به تازگی در کشور آلمان مشغول به کار شده، مفید خواهد بود.

 

این برگه شامل اطلاعات زیر است:

 

  1. اطلاعات کارمند: نام کامل، تاریخ تولد و شماره‌های مالیاتی و بیمۀ اجتماعی فرد شاغل
  2. مرور حضور و غیاب در محل کار: ساعات تعطیلی و کاری در این قسمت نوشته می‌شوند.
  3. آدرس: آدرس محل زندگی، شمارۀ پرسنلی و شمارۀ دپارتمانی که فرد در آن مشغول به کار است و همین‌طور آدرس کارفرما در این قسمت ذکر شده است.
  4. جزئیات حسابداری: ساعات کاری، دستمزد به ازای هر ساعت، مرخصی‌های ساعتی و غیره در این قسمت نوشته می‌شوند.
  5. دریافتی ناخالص: شامل دریافتی‌های ماهانۀ کارمند مانند دستمزد ساعتی، مرخصی با حقوق و غیره.
  6. مالیات/ بیمۀ اجتماعی: در اینجاست که مشخص می‌شود بخش قابل‌توجهی از درآمد ماهیانۀ افراد به چه دلایلی کسر شده است. همۀ کسورات مالیاتی از جمله مالیات بر درآمد، مالیات‌های متفرقه، صندوق بازنشستگی، صندوق بیکاری و… در این بخش مشخص شده‌اند.
  7. حقوق دریافتی خالص/ کسورات خالص: در این بخش، مبلغ نهایی پرداختی و کسورات در هر ماه نوشته شده است.
  8. درآمد پرداختی نهایی.
  9. اطلاعات بانکی.

جمع‌بندی

نرخ اشتغال در کشور آلمان، بالاست و به همین دلیل کسانی که می‌خواهند در آلمان کار و زندگی کنند، شانس خوبی برای پیدا کردن شغل مناسب خود دارند. قوانین کار کشور آلمان، کاملاً پشتیبان نیروهای کار خارجی است که به‌صورت قانونی در این کشور مشغول به کار می‌شوند.

 

بیشتر افراد درآمد خود را براساس حقوق‌ دریافتی سالانه یا ماهانۀ خود محاسبه می‌کنند. در کشور آلمان، مشابه بسیاری از کشورهای دیگر، درآمد تابع عوامل بسیاری چون سن، اندازۀ شرکت، موقعیت جغرافیایی و … است. درآمد افراد در شهرهای بزرگ آلمان بیشتر بوده و به همین نسبت، هزینه‌های زندگی در این شهرها نیز بیشتر است. بیشترین هزینۀ افراد در شهرهای بزرگ، مسکن و حمل‌ونقل هستند. افرادی که در این حوزه‌ها کسب و کار دارند، درآمدهای خوبی هم دارند؛ اما به همان میزان مالیات و هزینه‌های متفرقۀ بالاتری نیز پرداخت می‌کنند. درآمد در استان‌های جنوبی آلمان بالاتر از جاهای دیگر است. هرچه سن و میزان تجربۀ کاری فرد بالاتر رود، میزان حقوق دریافتی او نیز بیشتر خواهد شد.

 

در کل با وجود این‌که درآمد در آلمان تابع عوامل بسیاری است، اما مقدار آن برای هر فردی در هر ردۀ شغلی، آن‌قدر است که بتواند به‌خوبی از عهدۀ هزینه‌های ماهیانۀ خود و خانوادۀ خود بربیاید. با وجود کسر مالیات بالا از درآمدها، درآمد افراد در کشور آلمان، در بیشتر اوقات آن‌قدر است که بتوانند مبالغی را ماهانه پس‌انداز و یا سرمایه‌گذاری کنند.

ما در مطلب بهترین شغل ها در آلمان نیز اطلاعات مفیدی آماده‌ کرده‌ایم. آن را هم از دست ندهید.

فرم مشاوره زیر رو پُر کنید تا شرایطتون آنلاین بررسی بشه و با شما تماس گرفته بشه 

نظرات کاربران

guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کارشناس مهاجرت
کارشناس مهاجرت
پاسخ به  خانوم میرزایی
2 سال قبل

سلام برای معملی باید سابقه خیلی درخشانی به زبان انگلیسی یا زبان مختص اون کشور داشته باشید

خانوم میرزایی
خانوم میرزایی
2 سال قبل

سلام خسته نباشید
با توجه به وضعیت اشتغال و درآمد در کشور آلمان…این کشور پذیرای معلمان هست؟

بخش سوالات کاربین

مقالات پیشنهادی