بازار کار it در آلمان

بازار کار IT در کشور آلمان

آلمان یک کشور صنعتی در اروپاست و از همین جهت رشته‌های مهندسی در این کشور از جایگاه خوبی برخوردار هستند. ضمن اینکه بازار کار این مشاغل نیز به دلیل صنعتی بودن این کشور بالاست. به دلیل نیاز آلمان به نیروی کار متخصص، این کشور به یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای اروپایی تبدیل شده است. یکی از مشاغلی که در لیست نیازمندی‌های کشور آلمان در سال 2023 معرفی شده است، IT نام دارد. در ادامه این مطلب به بررسی بازار کار IT در آلمان، نحوه تحصیل آن و مهاجرت به عنوان مهندس IT پرداخته خواهد شد.

این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی است.

فرم مشاوره رایگان

آنچه خواهید خواند:

it در آلمان

تحصیل رشته IT در آلمان

واضح است که تحصیل رشته آی تی در یکی از برترین دانشگاه‌های آلمان می‌تواند سکوی پرتابی برای دانشجویان علاقمند به این رشته باشد. بازار کار آی تی در آلمان رونق بسیار زیادی دارد و از این جهت بیشتر دانشگاه‌های آلمان این رشته و گرایش‌های آن را به دانشجویان خود ارائه می‌دهند. همه دانشگاه‌های ارائه دهنده این رشته مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را نیز برای تحصیل دانشجویان فراهم کرده‌اند. بنابراین دانشجویان با داشتن شرایط لازم می‌توانند در رشته آی تی در آلمان تحصیل کرده و بلافاصله پس از آن وارد بازار کار شوند. دانشجویانی که فکر می‌کنند صلاحیت تحصیل در این رشته مطلوب را دارند، باید شرایطی همچون مدرک معتبر، ریزنمرات، مدرک زبان آلمانی در سطح (B2) یا (C1) را داشته باشند. متقاضیان تحصیل در رشته آی تی می‌توانند یکی از پنج دانشگاه برتر آلمان از نظر رنکینگ جهانی را برای این کار انتخاب کنند.

 

در ادامه پنج دانشگاه برتر به ترتیب رنکینگ (QS) جهان معرفی شده‌اند.

 

  • دانشگاه فنی مونیخ
  • دانشگاه فناوری کارلسروهه (KIT)
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ
  • دانشگاه آخن (RWTH)
  • دانشگاه فنی برلین

 

به جز دانشگاه فنی مونیخ که در نظام رتبه‌بندی جهانی سال 2023 (QS) در رده 37 قرار دارد، بقیه دانشگاه‌ها به ترتیب در میان رتبه‌های ۵۱ تا ۱۰۰ قرار گرفته‌اند.

5 دانشگاه برتر جهان

شرایط رشته IT در آلمان

اکثر شرکت‌ها در آلمان بر توسعه و فناوری، سرمایه‌گذاری می‌کنند و به همین جهت بازار کار آی تی در آلمان رونق فراوانی دارد. همین امر باعث شده که کشور آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و سومین اقتصاد بزرگ اروپا تا به الان جایگاه خود را حفظ کند. در این کشور همچنین استارتاپ‌های فراوان به همراه شرکت‌های کوچک فناوری و همچنین شرکت‌های فناوری چندملیتی یافت می‌شود که بازار کار (IT) در آلمان را رونق بیشتری می‌بخشند. این شرکت های چند ملیتی همچنین شرکت‌های و شعبه‌های خود را در کشورهای مختلف اروپا سازماندهی و هدایت می‌کنند. در صورتی که کسی بخواهد به صورت مستقیم ویزای کار آلمان را برای اشتغال به عنوان مهندس (IT) دریافت کند، باید مدارک زیر را به طور کامل ارائه دهد:

 

  • ارائه مدرک زبان انگلیسی و آلمانی با توجه به ملیت و زبان شرکتی که متقاضی در آن استخدام شده است.
  • ارائه یک قرارداد کاری امضا شده بین کارفرما و متقاضی کار به عنوان مهندس آی تی.
  • ارائه مدرک تحصیلی و ترجمه رسمی آن به زبان آلمانی و انگلیسی.
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و همچنین ترجمه رسمی آن به زبان آلمانی و انگلیسی.
  • ارائه گواهی مبنی بر داشتن محلی برای اقامت در آلمان برای متقاضی اشتغال به کار.
  • ارائه گواهی تمکن مالی بانکی که ثابت کند فرد می‌تواند در آلمان هزینه‌های زندگی خود را در طول مدت اقامت پرداخت کند. میانگین هزینه‌های ماهانه برای یک فرد اگر مجرد باشد حدوداً 2,383 یورو برآورد شده است.
it در آلمان

درآمد رشته IT در آلمان

یکی از دلایلی که باعث می‌شود مهندسان رشته آی تی برای کار، آلمان را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند درآمد بالای این شغل در آن کشور است. از آنجایی که رشته آی تی در لیست مشاغل مورد نیاز کشور آلمان قرار دارد، بنابراین درآمد این رشته برای افرادی که مشغول به کار هستند نیز بسیار بالاست. البته درآمد هر فرد به فاکتورهای زیادی نظیر رشته تحصیل، مدرک تحصیلی، سابقه کاری، شرکتی که در آن استخدام شده‌اند و همچنین جایگاه شغلی بستگی دارد. اما به طور کلی کشور آلمان از لحاظ درآمدی که به شاغلین این حوزه پرداخت می‌کند (یعنی مبلغی حدود 51045.10 دلار آمریکا) در رده پنجم جهان قرار دارد. کشورهای سوئیس با (145049)، نروژ با (۷۱۹۹۳)، دانمارک با (73138) و سوئد با (50727) در رده‌های اول تا چهارم جای گرفته‌اند.

 

به همین دلیل است که تقاضا برای اشتغال به این کار در آلمان زیاد است. به عنوان مثال شرکت (Deutsche Bank) با وجود اینکه یک شرکت مالی است اما درواقع یکی از بزرگترین کارفرمایان مهندسین (IT)، متخصصین کامپیوتر و متخصصین رشته‌های توسعه و فناوری به شمار می‌رود. از دیگر شرکت‌های بزرگ آلمانی که در حال جذب مهندس و متخصص در حوزه‌های کامپیوتر و آی تی هستند می‌توان به اسکای تک، زیمنس و همچنین تولیدکنندگان و طراحان ماشین مثل بی ام و (BMW) و دیملر (Daimler) اشاره کرد. بازار کار (IT) در آلمان و به خصوص در این شرکت‌های بزرگ رونق زیادی داشته و متقاضیان زیادی برای گرفتن ویزای کار و اشتغال در این شرکت‌ها اقدام می‌کنند.

it در آلمان

بازار کار IT در آلمان

درامد ای تی در کشورهای مختلف

سطح فناوری و تکنولوژی در کشور آلمان به دلیل پیشرفت سریع و همچنین رقابت بر سر نوآوری بین کشورهای اروپایی روز به روز در حال افزایش است. در این بین، مهندسین آی تی و متخصصین این حوزه روز به روز نیز شاهد افزایش درآمد و منافع خود در اقتصاد بی‌وقفه آلمان هستند. به دلیل نیاز شدید کشور آلمان و کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا به نیروی کار متخصص در حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات، درآمد این افراد نیز در این کشورها سیر صعودی دارد. پس اصلا جای تعجب ندارد که افراد شاغل در حوزه فناوری اطلاعات در کشور آلمان درآمد بسیار بالایی داشته باشند. یکی از دلایل رونق گرفتن بازار کار (IT) در آلمان نیز همین رقابت سرسختانه بر سر نوآوری و تکنولوژی بین کشورهای اروپایی است. جدول مقایسه‌ای که در ادامه طراحی شده است بیانگر وضعیت بازار کار (IT) در آلمان و میزان درآمد افراد شاغل به این حرفه نسبت به مشاغل پرطرفدار دیگر در این کشور است.

 

فرصت شغلی و رشته

حداقل میزان درآمد در یک سال

حداکثر میزان درآمد در یک سال

مهندسی برق

۵۳۸۰۰ یورو

70200 یورو

صنعت ساخت و ساز

۴۵۰۰۰ یورو

78000 یورو

IT

۴۵۹۰۰ یورو

75000 یورو

صنعت شیمیایی و داروسازی

۵۹۲۰۰ یورو

۹۳۰۰۰ یورو

مهندسی مکانیک

۵۲۸۰۰ یورو

66500 یورو

عرضه انرژی

۵۲۶۰۰ یورو

۷۷۳۰۰ یورو

طراحی و ساخت وسایل نقلیه

۵۶۸۰۰ یورو

۸۴۰۰۰ یورو

 

با توجه به این جدول به وضوح مشاهده می‌شود که مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات جزء مشاغل پردرآمد کشور آلمان در سال 2023 معرفی شد‌ه‌اند و یک مهندس (IT) قادر است باتوجه به توانمندی‌های خود درآمدی بین ۴۵۰۰۰ تا 75000 یورو در سال کسب کند. البته ناگفته نماند که درآمد شاغلین این حوزه به عوامل زیادی همچون مدرک تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)، میزان سابقه کاری (مبتدی، متوسط و پیشرفته) و مهارت های مختلف نظیر (full stack, Python, java, front end, java script, php, net) بستگی دارد. مهارت‌های دیگری همچون (C++) و (C#) نیز بر درآمد سالانه شاغلین (IT) تاثیر می‌گذارند.‌

در ادامه این بخش بهتر است که وضعیت بازار کار (IT) در آلمان و درآمد آن را در شهرهای مختلف کشور آلمان بررسی کنیم.

  • برلین (Berlin) با درآمد سالیانه حدود 53640 یورو.
  • هامبورگ (Hamburg) با درآمد سالیانه حدود 52800 یورو.
  • مونیخ (München) با درآمد سالیانه حدود 51840 یورو.
  • کلن (Cologne) با درآمد سالیانه حدود ۴۹۷۰۰ یورو.
  • فرانکفورت (Frankfort) با درآمد سالیانه حدود 50040 یورو.
  • دوسلدورف (Düsseldorf) با درآمد سالیانه حدود 49320 یورو.
  • برمن (Bremen) با درآمد سالیانه حدود 46560 یورو.
 
همان طور که از این مقایسه برمی‌آید، شهرهای پرجمعیت کشور آلمان بیشترین میزان درآمد را برای شاغلین حوزه فناوری اطلاعات در نظر گرفته‌اند. برلین با بیشترین میزان درآمد در صدر این مقایسه قرار دارد.
it در آلمان

شرایط دریافت Blue card برای مهندسان IT

it در آلمان

رشته آی تی و گرایش‌های آن جزء مشاغل مورد نیاز در لیست مشاغل کشور آلمان در سال 2023 معرفی شده است. دولت آلمان برای مهندسان و متخصصین این رشته تسهیلات و امکاناتی را به عنوان مشوق در نظر گرفته است که یکی از این تسهیلات درخواست کارت آبی (Blue card) آلمان است. کارت آبی در واقع یک سکوی پرتاب برای مهندسین رشته آی تی در کشور آلمان به شمار می‌رود؛ به‌طوری‌که افراد با داشتن این کارت به راحتی می‌توانند در مدت زمان بسیار کوتاهی اقامت دائم و پس از آن تابعیت کشور آلمان را درخواست کنند.

 

البته کارت آبی اعتبار چهار ساله دارد و فرد باید در همین مدت برای اقامت دائم و اخذ تابعیت اقدام نماید. مدت زمان اخذ اقامت دائم و پس از آن تابعیت برای افرادی که با ویزای کار به آلمان مهاجرت کرده‌اند، حداکثر ۸ سال است ولی کارت آبی به متقاضیان کمک می‌کند تا در مدت ۲ الی ۳ سال تابعیت کشور آلمان را از آن خود کنند.

مدارک دریافت Blue card برای مهندسان IT

مدارک مورد نیاز ای تی

با توجه به نیاز کشور آلمان به مهندسین رشته آی تی و به خصوص متخصصین این حوزه و به جهت رونق‌دهی به بازار کار (IT) در آلمان، کارت آبی به عنوان یک مشوق و یک امتیاز برای این افراد در نظر گرفته می‌شود. مهندس (IT) که مایل به گرفتن (Blue card) است باید قرار پیشنهاد کاری وی شامل حداقل درآمدی معادل دو سوم درآمد سالیانه آلمانی‌ها باشد. این مبلغ معادل ۵۳۶۰۰ یورو در سال است. داشتن مدرک کارشناسی معتبر و همچنین مدرک آلمانی سطح (B1) از الزامات عمومی اخذ (Blue card) برای مهندسان رشته (IT) است.

 از دیگر مدارکی که متقاضی کار در رشته (IT) در آلمان باید به سفارت آلمان تحویل دهد شامل:

 

  • نامه تمکن مالی
  • فرم درخواست (Blue card)
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت روحی و جسمی
  • گواهی بیمه سلامت بین‌المللی
  • پاسپورت معتبر
  • تاییدیه اداره کار آلمان
  • مدرک معتبر
  • تاییدیه ارزیابی بازار کار (IT) در آلمان
it در آلمان

وظایف یک مهندس IT در آلمان

it در آلمان

از یک مهندس فناوری اطلاعات در آلمان انتظار می‌رود که وظایف زیر را برای بهبود اقتصاد این کشور از نظر تکنولوژی انجام دهد.

 

  • کمک به بهبود عملکرد و امنیت یک شبکه با ارزیابی دقیق، توصیه و انجام اقدامات لازم.
  • امکان دستیابی به همه اطلاعات مورد نیاز و تجزیه و تحلیل آنها در زمینه‌های مختلفی نظیر چارچوب برنامه و حفظ ایمنی برنامه‌ریزی
  • امکان دسترسی و همچنین نصب کلیه خدمات و تجهیزات ارتباط صوتی و تصویری و پشتیبانی از همه آنها.
  • امکان انتخاب تجهیزات مختلف و اعمال موارد مختلفی همون نصب، پیکربندی و آزمایش آنها.
  • امکان نظارت بر سیستم‌های مشاوره با مشتریان در رابطه با چگونگی طراحی و نگهداری از سیستم‌های نرم‌افزاری.
  • امکان پشتیبانی کامل از شبکه.
  • امکان نظارت بر ترافیک داده و عملکردهای شبکه به طور موثر و ایمن.

جمع‌بندی

بازار کار (IT) در آلمان در سال 2023 به اوج خود رسیده است و دلایل بی‌شماری پشت این امر پنهان شده‌اند که مهمترین آنها صنعتی بودن کشور آلمان و نیاز مبرم آن به نیروی متخصص و جوان است. از مهم ترین مزایای مهاجرت به آلمان از طریق اشتغال به عنوان مهندس فناوری اطلاعات درآمد بالای این شغل در کشور آلمان است که می‌تواند زندگی مرفهی را برای فرد و خانواده وی رقم بزند. به جز دریافت ویزای کار، امکان تحصیل در رشته آی تی در این کشور نیز وجود دارد و متقاضیان می‌توانند پس از تحصیل در شرکت های بزرگ و معروف این کشور مشغول به کار شوند. در صورت داشتن فعالیت مستمر و سودده برای کشور آلمان اقامت دائم و تابعیت این کشور پس از چند سال اشتغال به عنوان مهندسی فناوری اطلاعات امکان‌پذیر خواهد بود.

 

توضیحات کامل درباره کار در آلمان را در این مقاله می توانید مطالعه کنید.

فرم مشاوره زیر رو پُر کنید تا شرایطتون آنلاین بررسی بشه و با شما تماس گرفته بشه 

نظرات کاربران

guest
12 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آقای مرحمتی
آقای مرحمتی
پاسخ به  جواد
8 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
بله برای شبکه هم فرصت شغلی وجود داره.

جواد
جواد
8 ماه قبل

سلام و احترام
من رشته ITخوندم ولی در شاخه شبکه و امنیت (برنامه نویس نیستم)
اینطور که من براورد کردم بیشتر برنامه نویس میخوان تا شبکه کار
اگر برای NETWORK MAN هم فرصت شغلی خوب در المان هست اقدام کنم
سنم 32
ممنون

بخش سوالات کاربین

مقالات پیشنهادی